ROT & RUT

av | maj 8, 2025

OBS: Tillfälligt höjt ROT-avdrag

En tillfällig höjning av ROT-avdraget är beslutat, vilket innebär att subventionsgraden höjs från 30 till 50% av arbetskostnaden. Höjningen gällen under perioden 12/5 – 31/5 och endast arbeten som betalas efter den 11/5 -25. Avdrags storlek kan fortfarande högst vara 50.000 kr per person och år. Läs mer hos Riksdagen.

 

Sommaren är här och efterfrågan ökar för tjänster som altanbyggen, renoveringar eller fönstertvätt. Har du ett företag, eller funderar på att anlita ett företag som erbjuder dessa typer av tjänster?

Det kan uppstå frågor över vilka tjänster som omfattas, och hur man särskiljer dessa från varandra. Nedan kommer lite grundläggande information som kan vara bra för dig som utför eller anlitar ett företag som tillhandahåller dessa tjänster.

Vad är ROT & RUTAVDRAG?

Rot & Rut är en skattereduktion som privatpersoner kan nyttja vid vissa typer av inköp av tjänster.

Reduktionen räknas ihop, och kan uppgå till högst 75 000 kr per person och år. Av summan får högst 50 000 utgöra ROT-avdrag. Tänk också på att du måste betala tillräckligt med skatt för att kunna nyttja ROT eller RUT  – det är särskilt viktigt att ta reda på om du också nyttjar andra skattereduktioner under året, exempelvis för installation av grön teknik.

Du kan endast söka skattereduktion för kostnad av utfört arbete. Material och resor ingår inte i underlaget. Den som vill nyttja reduktionen ska vara bosatt i bostaden där tjänsten utförs, och ska faktureras för tjänsten.

Du som företagare kan inte få ROT- eller RUT avdrag för arbeten som du eller ditt företag utför i din egen bostad eller för en nära anhörigs bostad.


ROT-avdrag

ROT-avdraget kan nyttjas för arbeten som förbättrar privatpersonens bostad, d.v.s. byggnationer, reparationer och vissa installationer. Företaget får dra av högst 30 procent av arbetskostnaden på fakturan. Material, hyra av maskiner och resekostnader i samband med arbetet ger inte rätt till avdrag.

Företaget som utför tjänsten och kunden har ett gemensamt ansvar att ta reda på om tjänsten innefattas av reduktionen.

Arbetet ska utföras i, eller i nära anslutning till, en bostad som kunden äger och bor i eller använder som fritidsbostad. Det finns olika regler för småhus, bostadsrätter och ägarlägenheter.

Bostäder som inte ger rätt till rot & rut avdrag

     

      • Nyproducerad bostad som inte är färdigbyggd

      • Hyrd/Uthyrd/Arrenderad bostad

      • Arbete på bostäder som är bebodda av en nära anhörig som tex ditt barn, syskon, maka/make eller särbo.

      • Annan fristående byggnad, som kunden vill bygga om till bostad.

     

     

     

     

     

    Har alla bostadstyper rätt till avdrag? För att se vilka tjänster & regler som gäller för den typ av bostad som du utför arbetet på finns
    bra riktlinjer hos skatteverket: Ger arbetet rätt till rotavdrag? | Skatteverket


    RUT-avdrag

    Du kan få RUT-avdrag för hushållsnära tjänster som exempelvis städtjänster, snöskottning och trädgårdsarbete. Det är endast arbetskostnaden som ger rätt till avdrag och du får reduktion med högst 50 procent. Material och resekostnader i samband med arbetet ger inte rätt till avdrag.

    Du och kunden har ett gemensamt ansvar att ta reda på om arbetet omfattas av RUT-avdrag. Arbetet ska utföras i, eller i nära anslutning till, en bostad. Kunden behöver inte äga bostaden som tjänsten utförs i för att ha rätt till skattereduktionen, det räcker med att personen använder bostaden helt eller delvis som sitt hem.

    För att se vilka tjänster som man kan göra rut-avdrag på finns det bra riktlinjer hos Skatteverket:

    Lista över rutarbeten | Skatteverket

     

    När arbetet är klart – ansöka om reduktion

    Det är du som företagare som ansöker om ROT & RUT åt din kund när arbetet är utfört och betalat.

    Det är viktigt att du upprättar en korrekt faktura där det framgår fakturans totala belopp, avdragets storlek, vilka tjänster som utförts, personnummer och fastighetsbeteckning. Om kunden inte har rätt till reduktion, bör det framgå på fakturan att det är kundens skyldighet att betala återstoden av fakturan. När fakturan är betald, söker du som företag ersättning från Skatteverket för den del som utgör skattereduktionen.

    Du får inte göra skattereduktion på kontantköp, vilket innebär att betalningen för fakturan ska vara elektroniskt spårbar.

    De flesta faktureringsprogram har stöd för fakturering med ROT och ROT, och underlättar både avdrag, förtryckta texter och ansökan till Skatteverket via fil.

    Du som privatperson behöver inte göra någonting, utan reduktionen kommer förtryckt på din deklaration.

    Det är datumet som fakturan betalas som styr vilket beskattningsår avdraget hamnar på, inte fakturadatumet. Ansökan om utbetalning ska ha kommit in till Skatteverket senast den 31 januari året efter att kunden betalat för arbetet. Då ska även arbetet vara utfört.

     

     

     

     

     

    Behöver du hjälp med revision & redovisning? Läs mer om våra tjänster eller kontakta oss

    FÖRFATTARE

    Joachim Olofsson

    Brinner för digitalisering och effektivisering som bidrar till en smidigare vardag för företagaren.
    Förslag på nya regler inom 3:12 regelverket.

    Förslag på nya regler inom 3:12 regelverket.

    I somras publicerade regeringen en lagrådsremiss med förslag i det så kallade 3:12 regelverket. Detta är det regelverk som styr utrymmet för lågbeskattad utdelning för ägare av fåmansföretag. Regeringens förslag påstår sig innebära en enklare och mer förmånlig modell...

    Avdragsgilla kostnader i företaget – Reglerna för 2025

    Avdragsgilla kostnader i företaget – Reglerna för 2025

    I praktiken finns det flera gråzoner och återkommande missförstånd, eftersom det inte betyder att allt som på något sätt rör verksamheten är avdragsgill.Nedan går vi igenom några av de viktigaste områdena, och vad som faktiskt gäller: Representation Representation är...

    Redovisningskonsult till Älvsbyn/Luleå

    Redovisningskonsult till Älvsbyn/Luleå

    Vi är ett växande revisions- och rådgivningsföretag med kontor i Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur och från september 2025 samt även i Luleå. Nu letar vi efter dig som vill vara med på vår tillväxtresa i Älvsbyn eller Luleå tillsammans med erfarna och engagerade kollegor....

    Hur du deklarerar K10 och K12 2025 – Steg för steg

    Hur du deklarerar K10 och K12 2025 – Steg för steg

    Hur du deklarerar K10 och K12 2025 – Steg för stegHur deklarerar jag blankett K10 och K12? Är du ägare till ett aktiebolag? Då har du säkert hör talas om K10 blanketten som ska lämnas in tillsammans med din deklaration. Vad är det egentligen, och hur fungerar den?...