TJÄNSTER
STARTA EGET FÖRETAG
Har du tankar på att starta eget? Vi hjälper dig!
Att tänka på innan
Det är allt fler som drömmer om att starta eget företag. Har du en idé som du brinner för men inte riktigt vågat ta steget än? Att starta eget kommer med en hel del fördelar men det finns också risker som du behöver vara medveten om.
Det viktigaste är att du har en stark affärsidé med en realistisk grund. Tänk på vad som gör din idé unik och vilka potentialer som finns. Ta reda på så mycket som möjligt om branschen. Se om det finns intresse för dina idéer och vilka samarbetspartners och konkurrenter som finns.
Det är viktigt att tänka på att du ska kunna klara dig ekonomiskt den första tiden. När du startar från grunden har du inte alltid en klar kundkrets och det kan ta tid att bygga upp en ekonomisk trygghet.
Ska du starta företag tillsammans med flera personer så delar ni både ansvar och risker, så välj din företagspartner med omsorg! Det går inte att förbereda sig för allt, men se till att du har personer du kan be om råd. Det kan vara en mentor eller inspiratör inom din bransch, eller en redovisningskonsult som kan hjälpa dig.
Affärsplan
Affärsplanen är ett dokument som ger en övergripande förklaring över vad ditt företag kan erbjuda. I början av företagets resa kan du behöva övertyga intressenter som t.ex. banken eller samarbetspartners om att din idé är värd att satsa på.
Se det som ett dokument där du realistiskt samlar dina idéer, tidsplan, kommande intäkter och utgifter.
Enskild firma
En enskild firma passar dig som ska starta företag själv, även om du kan driva en enskild verksamhet tillsammans med make/maka. En enskild firma kräver inget startkapital och det är enkelt att komma i gång.
Fördel: Kräver inget startkapital
Nackdel: Alla skulder tillfaller dig personligen även ev. restskatt.
Aktiebolag
Den vanligaste företagsformen, som du kan starta ensam eller tillsammans med andra. Det krävs ett aktiekapital på minst 25000 kr för att kunna starta ett aktiebolag.
Fördel: Företaget blir en egen juridisk person så inköp, skulder och lån tillfaller företaget. Man kan vara en eller flera delägare.
Nackdel: Krävs startkapital på 25 000 kr.
Företagsnamn och domännamn
Ett annat viktigt steg är välja ditt företagsnamn och domännamn.
Har du svårt att hitta ett namn eller om du undrar om ditt påtänkta företagsnamn redan är upptaget kan du söka detta hos
Verksamt.se eller Bolagsverket
Det kan vara bra att ha flera olika förslag om det första inte går igenom eller ett liknande företagsnamn redan finns registrerat.
Ett aktiebolag måste innehålla ”AB” i namnet.
Enskilda näringsverksamheter behöver inget företagsnamn men det är möjligt att registrera ett.
Domännamnet är namnet på din webbadress. Det är bra om domännamnet liknar företagsnamnet eftersom det hjälper dina kunder att hitta företagets hemsida via sökvägar som tex Google.
Vilka domäner som är lediga kan du söka här: https://www.domanregister.se/
F-skatt och moms
När företaget är registrerat hos bolagsverket erhåller du ett registreringsbevis och ett organisationsnummer. Därefter kan du ansöka om F-skatt och moms.
F-skatten är en preliminärskatt som innebär att företagaren betalar in skatt varje månad. Beloppet är baserat på en uppskattning av ditt resultat, och regleras sedan mot den slutliga skatten som räknas ut efter ditt första bokslut. Om du har en enskild näringsverksamhet och samtidigt har en anställning, kan du i stället ansöka om FA-skatt.
Om du ska bedriva momspliktig verksamhet måste du momsregistrera dig. Du har normalt inte rätt till avdrag för moms på kostnader du haft innan din första momspliktiga försäljning, men företagets uppbyggnadsskede kan vara ett undantag. Var därför noga med att spara alla underlag även för inköp innan du fått alla registreringar på plats.
SNI-kod
SNI-koden är en femsiffrig kod som kategoriserar vilken verksamhet du ska bedriva. Informationen används av SCB för ekonomisk statistik. Om du har problem att hitta rätt SNI Kod kan du gå in på SCB:s hemsida och söka dig fram. https://sni2007.scb.se/
Efter uppstart
Öppna ett företagskonto hos valfri bank
Aktiebolag och Handelsbolag måste ha ett företagskonto, medan det är valfritt för en enskild firma. Det kan dock underlätta för dig att särskilja dina privata inköp och företagets inköp, samt att du får bättre koll på företagets likviditet.
Registrera kassan
Har du köpt in ett kassasystem till din butik behöver du registrera detta. Du anmäler företagets kassaregister till Skatteverket via deras tjänst kassaregister.
Företagsförsäkringar
Glöm inte att försäkra företaget!
Vilken typ av försäkring du behöver beror på vilken typ av verksamhet du bedriver och vilka som är ditt bolags största risker.
Kollektivavtal & försäkringar
Att ansluta sig till ett kollektivavtal är frivilligt, men något som vi rekommenderar då det blir ett tydligt regelverk mellan arbetsgivare och facklig organisation. Du blir medlem i en branschorganisation, som ofta kan ge många andra fördelar. Avtalet innehåller bland annat regler om anställning, lön, arbetstid och uppsägning vilket ger en trygghet för både dig som arbetsgivare som för den anställda.
Om du är bunden av kollektivavtal måste du också teckna avtalsförsäkring för dina anställda. För arbetare gäller FORA, för tjänstemän även Collectum. Glöm inte att teckna försäkringar även för dig som ägare!
Personalliggare
Om du har personal anställda och driver verksamhet inom vissa branscher måste du föra personalliggare. Det är en förteckning över vilka som är verksamma på arbetsplatsen under vilka tider. Liggaren måste uppdateras dagligen och ska kunna plockas fram vid en kontroll från Skatteverket.
Du kan föra personalliggare digitalt eller beställa en från Skatteverket. Gå in på Skatteverkets hemsida för att läsa om vilka branscher som avses och hur du beställer en personalliggare.
Bokföring & Redovisning
Du är skyldig enligt lag att bokföra företagets händelser. Det innebär att du måste spara alla underlag i ett ordnat skick, och registrera händelserna så snart det kan ske. Redovisning till Skatteverket sker löpande enligt din valda registrering, och vid räkenskapsårets slut ska bokslut och inkomstdeklaration upprättas.
Att inte bokföra alla affärshändelser som sker i ditt företag eller ge felaktig information om företaget kan leda till brott mot bokföringslagen Även om det alltid är styrelsen som är ytterst ansvarig för att bokföringen upprättas korrekt, kan det vara klokt att anlita en redovisningsbyrå som kan hjälpa och stötta ditt nystartade företag med kunskap och bokföringssystem.
Vi rekommenderar dock alltid att du själv håller dig uppdaterad kring reglerna i din bransch. Du kan alltid utföra delar av redovisningen själv, men få hjälp med avstämningar och ekonomiska rapporter. Det mest lönsamma är oftast att företagaren lägger sin tid på sin verksamhet, och låter en redovisningskonsult bistå med sin kompetens.
Läs mer om hur vi hjälper våra kunder med digital bokföring.