Förmånsbil
Den 1 Juli 2021 kommer ett nytt förslag om ändrade beräkningsregler för förmånsbilar.
De nya reglerna innefattar en höjning av förmånsvärdet av tjänstebilar och förmånsbilar där den genomsnittliga ökningen ligger på ca 25 %. Detta kommer gälla alla registrerade bilar från den 1 juli 2021. Bilar som är uttagna innan dess kommer inte påverkas.
Anledningen till att bilförmånen ändrats är för att man vill att det ska bli mindre skillnad på förmånsvärdet skattemässigt i förhållande till att ha motsvarande bil i privat ägo. Man anser att nuvarande schablonberäkning av förmånsvärdet underskattar de privata kostnaderna av bilinnehavet och man vill även efterfölja den miljöstyrning som finns i regelverket.
Samtidigt så kommer det så kallade lyxbilstillägget försvinna, vilket betyder att bilar med ett högre nybilspris än 600 000 kr kommer att få lägre förmånsvärde än tidigare. Så tex en bil på 500 000 kr kommer att öka med 11 % motsvarande en bil på 350 000 kr som ökar med 34 %. Höjningen av förmånsvärdet blir som allra högst för bilar som kostar mellan 250 000 och 350 000 kr.
Hos miljöbilar baseras förmånsvärdet på en motsvarande bil utan prishöjande miljöteknik. Vid årsskiftet togs miljörabatten för förmånsbilar bort. Tidigare var nedsättningen på en miljöbil 40 % av nybilspriset, med ett tak på 10 000 kr.
Bonus Malus systemet ändrades den också 1 April 2021. Det innebär att elbilar med nollutsläpp får högre bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp får i stället en högre fordonsskatt. Det gäller fordon med tillverkningsår 2018 eller senare. Malusskatten gäller i tre år från första registrering.
Den höjda fordonsskatten och de nya reglerna kring bonus malus gör det dyrare att ha en förmånsbil, malusbeloppet ingår nämligen i beräkningen av förmånsvärdet.
Alla företag och organisationer som i dag har tjänstebilar eller personalbilar, och planerar att fortsätta tillhandahålla dessa för sina anställda, bör fundera över vad förslaget kan innebära för både anställda och företaget. När förmånsvärdet höjs ökar även företagens arbetsgivaravgifter. Om det är arbetsgivaren eller den anställda som får ta kostnaden beror på vilken bilpolicy företaget beslutar om.
Körjournal
För att hålla koll på hur mycket bilen har använts behöver anställda löpande föra en körjournal. Körjournalen ska innehålla uppgifter om mätarställning, datum, sträcka, ärenden och personer som besökts i tjänst. Man bör även skriva ner hur mycket man tankat och till vilket pris. Man bör även anteckna om förmånsbilen används privat eller i tjänst eftersom man inte får använda bilen privat mer än 100 mil och vid högst 10 tillfällen på ett inkomstår. Används bilen privat kommer man att beskattas för bilförmånen.
Kör man förmånsbilen mer än 3 000 mil eller mer i tjänst så kan sätta ner förmånsvärdet till 75 % av fullt värde. Antingen så görs denna minskning av arbetsgivaren eller så kan en anställd göra det själv i sin inkomstdeklaration. Om arbetsgivaren betalar drivmedel i samband med förmån ska den anställde endast beskattas för drivmedel som används vid privata resor.
Det är även viktigt att arbetsgivaren utgår från rätt underlag för att kunna beräkna ett korrekt förmånsvärde. Vid beräkningen av förmånsvärdet ska man alltid lägga till värdet av extrautrustning. Extrautrustning är utrustning som inte ingår i nybilspriset så som vinterdäck, dragkrok ect.