Vid mindre inköp till företaget kan det vara smidigt med ett företagskort som är kopplat direkt till företagets konto eller till en kredit.
Det är väldigt viktigt att se till att kvittot sparas på ett korrekt sätt och att det uppfyller kraven för en verifikation. För att underlätta detta finns digitala lösningar som påminner och sammanställer vilka köp som gjorts, och dessutom integrerar direkt med din bokföring.
Läs mer om dom digitala tjänster vi på ERA Revisorer rekommenderar:
Pleo
Pleo ersätter de klassiska kreditkorten där du i efterhand erhåller en faktura från utställaren. I stället laddar du in pengar på kortet, som är tillgängligt för dina köp. Du erhåller ett fysisk och ett digitalt kort, och laddar ner deras app.När du sedan handlar med ditt Pleo-kort blir du omedelbart ombedd att ladda upp ett underlag för inköpet, att kategorisera det och sedan skicka in det till redovisningen. Du kan självklart använda dig av attest och köpgränser för din och dina anställdas säkerhet.
Har du utgifter för till exempel licenser och annonser som du får via mail, kan uppladdningen ske per automatik. I annat fall kan du fota eller ladda upp ditt kvitto i appen.
Snabbare uppföljning – mindre risk för borttappade kvitton!
Läs mer om pleo här: Smarta Betalkort För Ditt Företag – Pleo
Visma Scanner
Om du har en annan kortlösning som passar dig bättre, men fortfarande vill ladda upp dina kvitton digital rekommenderar vi Visma Scanner.
Du fotar helt enkelt ditt kvitto med telefonens kamera, och skickar in det till redovisningen genom appen som heter just Visma Scanner. Underlaget tolkas för enklare hantering i redovisningen, och du har möjlighet att lämna en kommentar som tillägg till underlaget.
Läs mer om visma scanner här: Visma Scanner – app för att scanna & fota kvitton (vismaspcs.se)
Vill du komma igång med Pleo eller Visma scanner? Kontakta oss!