Inköp med företagskort

av | okt 23, 2023

Vid mindre inköp till företaget kan det vara smidigt med ett företagskort som är kopplat direkt till företagets konto eller till en kredit.

Det är väldigt viktigt att se till att kvittot sparas på ett korrekt sätt och att det uppfyller kraven för en verifikation. För att underlätta detta finns digitala lösningar som påminner och sammanställer vilka köp som gjorts, och dessutom integrerar direkt med din bokföring.

Läs mer om dom digitala tjänster vi på ERA Revisorer rekommenderar:

Pleo

Pleo ersätter de klassiska kreditkorten där du i efterhand erhåller en faktura från utställaren. I stället laddar du in pengar på kortet, som är tillgängligt för dina köp. Du erhåller ett fysisk och ett digitalt kort, och laddar ner deras app.När du sedan handlar med ditt Pleo-kort blir du omedelbart ombedd att ladda upp ett underlag för inköpet, att kategorisera det och sedan skicka in det till redovisningen. Du kan självklart använda dig av attest och köpgränser för din och dina anställdas säkerhet.

Har du utgifter för till exempel licenser och annonser som du får via mail, kan uppladdningen ske per automatik. I annat fall kan du fota eller ladda upp ditt kvitto i appen. 

Snabbare uppföljning – mindre risk för borttappade kvitton!

Läs mer om pleo här: Smarta Betalkort För Ditt Företag – Pleo


Visma Scanner

Om du har en annan kortlösning som passar dig bättre, men fortfarande vill ladda upp dina kvitton digital rekommenderar vi Visma Scanner.

Du fotar helt enkelt ditt kvitto med telefonens kamera, och skickar in det till redovisningen genom appen som heter just Visma Scanner. Underlaget tolkas för enklare hantering i redovisningen, och du har möjlighet att lämna en kommentar som tillägg till underlaget.

Läs mer om visma scanner här: Visma Scanner – app för att scanna & fota kvitton (vismaspcs.se)

Vill du komma igång med Pleo eller Visma scanner? Kontakta oss!



FÖRFATTARE

Linn Karlsson

Auktoriserad redovisningskonsult som arbetar med det mesta inom redovisning, främst mot små och medelstora ägarledda aktiebolag. Brinner lite extra för att hjälpa nystartade företag igång med verksamheten!
ROT & RUT

ROT & RUT

OBS: Tillfälligt höjt ROT-avdrag En tillfällig höjning av ROT-avdraget är beslutat, vilket innebär att subventionsgraden höjs från 30 till 50% av arbetskostnaden. Höjningen gällen under perioden 12/5 – 31/5 och endast arbeten som betalas efter den 11/5 -25. Avdrags...

Hur du deklarerar K10 och K12 2025 – Steg för steg

Hur du deklarerar K10 och K12 2025 – Steg för steg

Hur du deklarerar K10 och K12 2025 – Steg för stegHur deklarerar jag blankett K10 och K12? Är du ägare till ett aktiebolag? Då har du säkert hör talas om K10 blanketten som ska lämnas in tillsammans med din deklaration. Vad är det egentligen, och hur fungerar den?...

Deklaration 2025

Deklaration 2025

Snart är det äntligen dags att deklarera! Digital brevlåda, skattekonto, inkomstdeklaration – här är allt du behöver veta inför deklarationen 2025. Deklarerar du digitalt för första gången? Skaffa digital brevlåda senast den 2:a mars 2025 för att få din deklaration...

Tips inför bokslutet

Tips inför bokslutet

Driver du företag och har bokslutsdatum 31/12? Du är inte ensam om att just nufundera över vad du behöver tänka på inför bokslutet! Vad är bokslut? Ett årsbokslut är en sammanställning av företagets ekonomi under ett givet räkenskapsår. Bokslutet består av två...

Att tänka på inför årsskiftet

Att tänka på inför årsskiftet

Aktiebolag Ska du starta aktiebolag? Starta innan årsskiftet för att kunna ta del av schablonbeloppet enligt förenklingsregeln (204.325 kr för 2024) eftersom du måste äga aktierna vid årets ingång för att tillgodoräkna dig detta. Har ditt bolag möjlighet kan du därmed...