Nya Kvittolagen

av | jul 5, 2024

Regeringen har beslutat att avskaffa kravet om att bevara kvitton och annan räkenskapsinformation i pappersform. Från och med 1 juli 2024 kan du helt enkelt slänga pappersunderlag så länge det omvandlats till digital form.

Modernisering av bokföringslagen – ”den nya kvittolagen”

Regeringen har beslutat om att avskaffa kravet på att bevara kvitton och annan räkenskapsinformation i pappersform.

Från och med 1 juli 2024 kan du slänga dina fysiska underlag, förutsatt att de omvandlats till digital form.

Vad bör jag tänka på innan jag slänger pappershandlingarna?

Villkoren för att få slänga underlagen är att ingen information ska ändras eller försvinna. Var noga med att scanna in alla sidor, vissa dokument kan vara dubbelsidiga och då måste skanningen omfatta både fram- och baksida av varje blad. Du behöver också tänka på att dina tekniska lösningar för förvaring ska lagras i minst 7 år.

Tänk också på att vissa handlingar behöver sparas en längre tid. Handlingar från köp av fastigheter, köp av värdepapper, köp av andelar i handelsbolag och liknande kan behöva visas upp när ditt företag säljer dessa någon gång i framtiden, för att styrka anskaffningsvärdet.

Glöm inte att slänga dina kvitton och pappersunderlag på ett säkert sätt. Använd en dokumentförstörare eller liknande till sådana underlag som innehåller känslig information.

Kan jag slänga kvitton/underlag som kommit in före den 1 juli 2024?

Svar: Ja, har du sparat underlagen digitalt kan du slänga originalen i pappersform. Även om de är äldre än verkställande datum. Var bara noga med att inget missats innan du slänger något!

 

Hur kan jag övergå till en mer digital arkivering av företagets bokföring?

Det finns många verktyg och program som kan användas för att digitalisera din bokföring.

Här kommer exempel på några:

– Visma scanner är en app som kopplas till Visma eEkonomi. Appen fungerar bra för att fota och scanna dokument för enkel papperskvittohantering.

– Om du vill du slippa kvitton helt kan du få hjälp med att beställa ett företagskort, tex Pleo som registrerar inköpen direkt och skickar den vidare till ditt bokföringsprogram.

Du kan även digitalisera dina leverantörsfakturor med hjälp av Rillion. Fakturorna hamnar i ett digitalt ekonomisystem i stället för din brevlåda, där kan du hantera fakturorna innan de sedan skickas vidare till ditt bokföringsprogram.

VILL DU DIGITALISERA DIN BOKFÖRING?

ERA revisorer erbjuder många av våra kunder ett helt- eller delvist digitalt flöde. Oavsett om du vill arbeta med ett helt digitalt flöde eller bara vill börja utforska vissa delar så finns vi här för dig.

Läs mer om digitalisering här eller kontakta oss för mer information.

FÖRFATTARE

Juni Stenberg

Växlar vant mellan redovisning och receptionstjänster. Sätter guldkant på kontoret och sköter om våra administrativa uppgifter, t.ex. uppdateringar och underhåll av hemsidan.
Avdragsgilla kostnader i företaget – Reglerna för 2025

Avdragsgilla kostnader i företaget – Reglerna för 2025

För många företagare är frågan om vad som är avdragsgillt central. Avdrag påverkar resultatet, skatten och i förlängningen företagets likviditet. Samtidigt är regelverket ofta mer komplext än vad många tror. Grundprincipen är tydlig: en kostnad är avdragsgill om den...

Redovisningskonsult till Älvsbyn/Luleå

Redovisningskonsult till Älvsbyn/Luleå

Vi är ett växande revisions- och rådgivningsföretag med kontor i Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur och från september 2025 samt även i Luleå. Nu letar vi efter dig som vill vara med på vår tillväxtresa i Älvsbyn eller Luleå tillsammans med erfarna och engagerade kollegor....

ROT & RUT

ROT & RUT

OBS: Tillfälligt höjt ROT-avdrag En tillfällig höjning av ROT-avdraget är beslutat, vilket innebär att subventionsgraden höjs från 30 till 50% av arbetskostnaden. Höjningen gällen under perioden 12/5 – 31/5 och endast arbeten som betalas efter den 11/5 -25. Avdrags...

Hur du deklarerar K10 och K12 2025 – Steg för steg

Hur du deklarerar K10 och K12 2025 – Steg för steg

Hur du deklarerar K10 och K12 2025 – Steg för stegHur deklarerar jag blankett K10 och K12? Är du ägare till ett aktiebolag? Då har du säkert hör talas om K10 blanketten som ska lämnas in tillsammans med din deklaration. Vad är det egentligen, och hur fungerar den?...