Nya regler – tjänsteställe

av | okt 6, 2023

Från och med 1 Januari 2023 är arbetsgivare skyldiga att rapportera den anställdes tjänsteställe i arbetsgivardeklarationen. Två nya fält har tillkommit i den nuvarande arbetsgivardeklarationen som avser adress och ort för tjänstestället. Arbetsgivaren är den som ansvarar för att bedöma var tjänstestället är även om den anställde jobbar på flera olika orter. Den anställdas tjänsteställe […]

Från och med 1 Januari 2023 är arbetsgivare skyldiga att rapportera den anställdes tjänsteställe i arbetsgivardeklarationen. Två nya fält har tillkommit i den nuvarande arbetsgivardeklarationen som avser adress och ort för tjänstestället.

Arbetsgivaren är den som ansvarar för att bedöma var tjänstestället är även om den anställde jobbar på flera olika orter. Den anställdas tjänsteställe ska uppges per individ eftersom det är möjligt att man har olika tjänsteställen fast än man jobbar för samma arbetsgivare.
Bedömningen av tjänsteställe utgår från ett antal regler i inkomstskattelagen.

Följande regler kan användas för att bedöma den anställdas tjänsteställe: 

Huvudregeln: Tjänstestället är den plats där den anställde utför huvuddelen av sitt arbete. Denna plats utgör vanligtvis arbetsgivarens lokaler, i fabrik, verkstad, butik och liknande.

Alternativregeln: Om arbetet utförs under förflyttning eller på arbetsplatser som hela tiden växlar, är tjänstestället istället den plats där den anställde hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder och avslutar sina arbetsuppgifter.

Undantagsregeln: Om arbetet pågår under en begränsad tid på varje plats enligt vad som gäller för vissa arbeten inom byggnads- och anläggningsbranschen och liknande branscher, anses bostaden som tjänsteställe. Det innebär att bostaden utgör tjänsteställe när inget naturligt tjänsteställe kan pekas ut därför att den anställda arbetar på skiftande platser och sällan besöker arbetsgivarens lokaler.

Mer information finns på skatteverkets hemsida

FÖRFATTARE

Joachim Olofsson

Brinner för digitalisering och effektivisering som bidrar till en smidigare vardag för företagaren.
Förslag på nya regler inom 3:12 regelverket.

Förslag på nya regler inom 3:12 regelverket.

I somras publicerade regeringen en lagrådsremiss med förslag i det så kallade 3:12 regelverket. Detta är det regelverk som styr utrymmet för lågbeskattad utdelning för ägare av fåmansföretag. Regeringens förslag påstår sig innebära en enklare och mer förmånlig modell...

Avdragsgilla kostnader i företaget – Reglerna för 2025

Avdragsgilla kostnader i företaget – Reglerna för 2025

I praktiken finns det flera gråzoner och återkommande missförstånd, eftersom det inte betyder att allt som på något sätt rör verksamheten är avdragsgill.Nedan går vi igenom några av de viktigaste områdena, och vad som faktiskt gäller: Representation Representation är...

Redovisningskonsult till Älvsbyn/Luleå

Redovisningskonsult till Älvsbyn/Luleå

Vi är ett växande revisions- och rådgivningsföretag med kontor i Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur och från september 2025 samt även i Luleå. Nu letar vi efter dig som vill vara med på vår tillväxtresa i Älvsbyn eller Luleå tillsammans med erfarna och engagerade kollegor....

ROT & RUT

ROT & RUT

OBS: Tillfälligt höjt ROT-avdrag En tillfällig höjning av ROT-avdraget är beslutat, vilket innebär att subventionsgraden höjs från 30 till 50% av arbetskostnaden. Höjningen gällen under perioden 12/5 – 31/5 och endast arbeten som betalas efter den 11/5 -25. Avdrags...